søndag den 26. august 2012

Lynboller

Lynet er nok et nøk eller to hurtigere, men nok om det.

 




 
Hvad skal du bruge? (ca.15 boller)

25 gram gær
1/2 liter vand
1 dl mælk
1 spsk honning
3 dl rugmel
9 dl hvedemel
2 tsk groft salt

Sørg for vand og mælk er tempereret og opløs gæren heri. Rør honningen godt rundt. Tilsæt salt og rugmel rør det hele godt sammen. Tilsæt hvedemel og rør det ind i dejen, men smør de delikate ærmer op, der må ikke arbejdes for meget med dejen, den skal virke løs og fugtig i det.


Stil dejen til hævning et sted og lad den hæve enten til dobbelt størrelse eller alt mellem 1-12timer.




Hvorfor er det finurligt?
Fordi så kan du stå op og have friskbagte boller TO morgener i træk. Det er smart.

Efter hævning tager du to skeer (eller en dejskraber) og former bollerne på en bageplade med bagepapir (......). Dejen skal altså ikke æltes efter hævning.

Sæt ovnen på ca.220grader - og husk at bollerne skal have mindre tid i ovnen, hvis du bruger varmluft.

Lørdag morgen fyldte jeg en tom bageplade helt op med vand, lod ovnen fylde med damp og bagte seks boller 25min indtil jeg tabte min dyrebare tålmodighed, fjernede vandfadet og bagte bollerne færdige på 5min.
De fik ca.30min i alt.



Søndag morgen dækkede jeg kun lige præcis den tomme bageplade med vand og bagte igen seks boller. De var klar på ca.20min, og havde et sprødere ydre, men samme bløde indre som lørdagens version.




 

Pas endelig godt på den varme vanddamp!! Ikke noget med at kigge ind i ovnen når du åbner den og hav dine fingre i sikker afstand.
Hvornår ved du om dine boller generelt er færdige? Vend een om og bank på undersiden. Lyder den hul, er den lige i skabet.


 
God morgen!
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar