lørdag den 20. oktober 2012

Græskarsuppe



Det er blevet efterår og alting er så smukt rødt, grønt, orange og brunt. Det må fejres i selve efterårets nuancer, så værsgo' og nyd en legende let efterårsklassiker græskarsuppe.




4 prs

1 løg
3 fed hvidløg
1 spsk frisk ingefær
1 hel frisk (rød) chili
1 spsk olivenolie
1 kg græskarkød i tern
1 tern grøntsagsbouillon
1 spsk paprika
1 tsk spidskommen
1 tsk safran
1 tsk tørret koriander
salt og peber

Skær løg og græskar i tern.

Da suppen skal blendes skal det bare være groft og ikke for småt.

Steg løg, hvidløg, ingefær og chili i olien og rør rundt et par minutter eller så længe du orker. Det må godt syde en smule.

Tilsæt græskarkødet og kog indtil dette er mørt. Det tager ca. en halv time.

Fisk din stavblender frem, blend til ensartet uden klumper og smag til med de øvrige krydderier.

Jeg må indrømme jeg ikke er den bedste til at smage på maden inden jeg spiser den og jeg drysser derfor gavmildt krydderierne i inden jeg blender den.

Har du ingen stavblender, fungerer en helt almindelig blender også. Lad suppen afkøle en del inden du blender skulle uheldet være ude. Bruger du stavblender, så tip gryden så suppen fylder godt op i den ene halvdel af gryden - så sprøjter det ikke.

Jeg elsker suppe. Serverer du for fuldvoksne mænd eller er du bare meget sulten så kog f.eks grønne linser til som groft fyld, rist små rugbrødstern som pynt, køb grove kartoffelchips og pynt endnu mere osv osv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar