lørdag den 1. september 2012

Sorte Muffins


Sorte muffins fyldt med sorte bønner. Du læste rigtigt. Bønner.
Engang var gulerodskage og squashkage også dødeksotisk.




Ingredienser

- 200 gram kogte sorte bønner. Køber du dem ikke på dåse, men ukogte, skal de ligge i blød mindst 12timer, inden du koger dem (i 30min)
- 100 gram olie eller smør
- 100 gram sukker
- 100 gram smeltet mørk chokolade
- 1 tsk vaniljesukker
- 50-100g kakao alt efter din kakaosmag
- 1 tskbagepulver
- 5 æg

Blend bønnerne i en foodprocessor, med en stavblender eller din ynglinsghakker.


Tilsæt sukker og fedtstof når bønnerne er nogenlunde hakket og blend glat.
 


Smelt chokoladen i vandbad. Her kan det godt betale sig at købe en smagfuld, god mørk chokolade.



Bland vaniljesukker, kakao, og bagepulver i en stor skål, tilsæt bønnemassen, den smeltede chokolade og rør de 5 æg i eet ad gangen.
Sørg for massen har optaget hvert æg inden det næste røres i. Hvorfor? Så vi undgår dejen skiller.

Et lille æggetip: Slå æggene ud i en lille skål inden du hælder det over i dejen. Så er det nemmere at indfange eventuelt undsluppet æggeskal.

 
Inden æggene tilsættes er dejen henad konfektkonsistens. Når dejen er blandet godt sammen med æggene er den som dej er flest, let flydende og cremet.
 
Nu skal dejen i muffinform. Jeg foretrækker at have en metal- eller siliconeform, hvori jeg lægger papirsforme. Så holder kagerne den klassiske form og der er minimal opvask. Bonus.
 
Efter diskret at være blevet mere og mere lun på DRs konditorfrau Mette Blomsterberg, har jeg investeret i en tylle. Den vil jeg bruge til at fylde formene i stedet for en til to skeer, der hurtigt vil grise mit lokalmiljø til.
 
Hvordan fylder man så en sådan tylle? 

 
Fold den øverste kant ned over din hånd og fyld dej i. Fold herefter posen ud og bum. 
 

Fyld kagemassen i muffinforme og bag dem ved 185 grader i 25- 30minutter, eller til en tandstik, gaffel eller grillespyd kan stikkes i uden at dejen hænger ved når du trækker den
ud. Drys flormelis så de ser seje ud. De er gode. Også efter en nat på køl.
 
 
 
Jeg vil bestemt gentage successen. Næste gang vil jeg smelte 200g god chokolade i stedet for kun 100g og eventuelt putte 100g hakkede nødder i dejen eller lave en lækker chokoladeganache som tophat.
Hov. Det kom jeg allerede til igår. Skær kagen over, smør ganache på og læg hat på.
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar